Medialle
8.11.2022
Julkaistavissa HETI
Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä esittää Suomeen uutta lakia, joka muun muassa edellyttäisi kaikkia tuotteita tai palveluita myyviä yrityksiä kunnioittamaan asiakkaan pyyntöä tulla palvelluksi suomen kielellä.
- Olen huolissani pienen kielemme säilymisestä elinvoimaisena. Kansainvälisyys ja vieraiden kielten osaaminen on valtavan tärkeää ja kilpailukykyämme vahvistava tekijä, johon kannustan kaikkia, mutta samalla meidän on pidettävä huolta suomen kielestä. Ei voi olla niin, että Pihtiputaan mummon täytyy osallistua englannin kielikurssille pärjätäkseen elämässään Suomessa. Tilanne on valitettavasti luisumassa tähän erityisesti pääkaupunkiseudulla. Tuo luisu on katkaistava.
Kärnä aikoo jättää asiasta lakialoitteen. Kielilakia, joka takaa viranomaispalveluiden saamisen suomen kielellä, tulee laajentaa koskemaan myös kaikkia yrityksiä jotka myyvät tuotteita tai palveluita Suomessa. Vastaava laki on käytössä esimerkiksi Ranskassa ja Quebecissä.
- Sopimustekstit, mainokset, tarjoukset sekä tuotekuvaukset muissakin kuin elintarvikkeissa tulee esittää jatkossa aina suomeksi. Asiakaspalvelussa puolestaan tulee aina ensisijaisesti palvella asiakasta suomeksi tai vaihtoehtoisesti toisella kansalliskielellämme ruotsiksi. Ns. ”turhan englannin” käyttöön on syytä myös puuttua viranomaistoimin. Esimerkiksi Mall of Triplan kaltaisten nimihirviöiden synty on estettävä ja korjattava nimet kansalliskielisiksi.
Lisätietoja:
Mikko Kärnä, p. 040 143 8941